|
|
|
|
|
RAJ: MIŁOŚĆ - TRYLOGIA O CNOTACH (cz.1)
|
|
Pierwsza część filmowej trylogii o cnotach chrześcijańskich (miłość, wiara, nadzieja) Ulricha Seidla.
Tytułowy "raj" to okolice nadmorskich kurortów w Kenii, gdzie Europejki w średnim wieku (tzw. "sugar mamas") udają się na poszukiwanie "beach boysów", czyli młodych Afrykańczyków, którzy za pieniądze spełniają ich seksualne fantazje. Dla osamotnionej Teresy, matki dojrzewającej nastoletniej córki, to wymarzone miejsce na huczne spędzenie pięćdziesiątych urodzin. Decyzję podejmuje bez wahania. Zostawia pod opieką córkę i jedzie na wakacje do kenijskiego kurortu z nadzieją na znalezienie miłości i przeżycie seksualnej historii swojego życia.
Rzeczywistość okazuje się jednak daleka od rajskiego ideału. Wędrując od plaży do plaży z nadzieją na znalezienie prawdziwego uczucia, zmieniając kolejnych ciemnoskórych kochanków, przeżywa jedno rozczarowanie za drugim. Tracąc wrażliwość i stopniowo pozbywając się złudzeń dochodzi do gorzkiego wniosku - na kenijskich plażach miłość nie jest wcale wymarzonym rajem, lecz płatną transakcją, która staje się zakamuflowaną formą prostytucji.
"Raj: miłość" to pierwsza część filmowej trylogii uznanego austriackiego reżysera Ulricha Seidla (twórcy m.in. "Import/Export" i "Upałów" - Nagroda Specjalna na MFF w Wenecji 2001), którą scala tytuł "Raj". Pierwotnie stanowić ona miała jedną całość, ale ostatecznie reżyser zdecydował się na podzielenie wielogodzinnej fabuły na trzy części, których tytuły ("Miłość", "Wiara", "Nadzieja") pochodzą od tytułu sztuki z 1932 roku "Wiara, nadzieja, miłość" ("Glaube, Liebe, Hoffnung") austriackiego pisarza Ödöna von Horvátha, jednego z ulubionych pisarzy Seidla.
Autorem zdjęć do filmu (wspólnie z Edem Lachmanem) jest Wolfgang Thaler - gość zakończonego 20 maja 2012 9. PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL, od lat współpracujący ze znanym austriackim reżyserem Michaelem Glawoggerem ("Chwała dziwkom", "Śmierć człowieka pracy"), również gościem 9. festiwalu PLANETE+ DOC.
(Against Gravity) |
|
|
|
Cena: 19,99 PLN
|
|
|
|
|
UCHWYCIĆ RZECZYWISTOŚĆ - seria "Planete Doc Review"
|
|
"Prawdziwe życie jest ciekawsze od wszystkiego, co jesteśmy w stanie wymyślić" - twierdzi Kevin Macdonald, autor głośnego na świecie i w Polsce filmu "Czekając na Joe". "To najbardziej wyzwolona forma ekspresji. Kino w pełni autorskie. Daje całe spektrum możliwości. To sposób patrzenia na rzeczywistość" - tłumaczy Errol Morris, inny sławny reżyser zaproszony do udziału w projekcie Pepity Ferrari. Dokumentaliści tworzą z pewnością odrębną grupę wśród artystów kina. Gatunek wymaga od nich pracy w ciągłym napięciu i wielkiego poświęcenia, za które rzadko kiedy są odpowiednio wynagradzani. Zdarza się, że tematy podejmowane przez dokumentalistów narażają ich na niebezpieczeństwo lub kończą się tragedią. Filmowcy związują się psychicznie ze swoimi rozmówcami, realizacje niektórych filmów ciągną się latami. Dokumenty wciąż jednak powstają, cieszą się stale rosnącą popularnością i społecznym zaufaniem. "Zanim zaczniesz, musisz wiedzieć, co naprawdę interesuje cię w historii" - mówi jeden z reżyserów. Do swojego wyjątkowego dokumentu Pepita Ferrari zaprosiła grupę blisko czterdziestu najbardziej cenionych filmowców na świecie. Są wśród nich: Albert Maysles, Errol Morris, Werner Herzog, Hubert Sauper, Kevin Macdonald, Nick Broomfield, Scott Hicks, Peter Wintonick i wielu, wielu innych. Reżyserka prosi ich o odpowiedź na pytanie o to, dlaczego robią to, co robią, skąd biorą pomysły na filmy i jak przygotowują się do realizacji. Czy film ich zdaniem potrafi uchwycić rzeczywistość i jakie pytania powinno się sobie postawić, gdy utrwala się cudze życie? Zaproszeni do filmu goście wypowiadają się zarówno o koncepcji dzieła, jak i o technicznym zapleczu. Dla wielu z nich rozwiązanie kwestii realizacyjnych przesądza o powodzeniu całego projektu. Dlatego obok rozważań estetycznych i wypowiedzi o konieczności empatii dowiadujemy się o metodach, jakie reżyserzy wypracowali, aby stworzyć więź z rozmówcami. Rozległość opowieści stworzonej przez Pepitę Ferrari jest ogromna. Autorka odbyła rozmowy o warsztacie mistrzów i udało jej się połączyć je w bardzo spójny, atrakcyjny, często pełen humoru, sposób. Widać to szczególnie w miejscach, w których filmowcy różnią się między sobą. Okazuje się bowiem, że nie ma czegoś takiego jak recepta na dobry film. Artyści dokumentu wywodzą się przecież z odmiennych szkół, niekiedy reprezentują całkowicie odmienne podejście do przygotowań, sposobu interakcji z bohaterem, pomysłu na filmowanie i późniejsze odwzorowanie rzeczywistości. Reżyserzy opowiadają o pracy nad konkretnymi tytułami i w ten sposób dochodzą do punktu, w którym każdy z nich może wyłożyć artystyczne credo. Uniwersum przecinających się wizji wydaje się nieprzebyte i niezwykle inspirujące. Zebrane przez Ferrari wypowiedzi tworzą w ten sposób jedyną w swoim rodzaju mistrzowską lekcję sztuki dokumentu. (MAYFLY) |
|
|
|
Cena: 9,99 PLN
|
|
|
|
|
TRZY POKOJE MELANCHOLII - seria "Planete Doc Review"
|
|
Dorośli wywołują wojny. Najwyższą cenę płacą dzieci. Film Pirjo Honkasalonie jest jednak filmem z tezą. To zmuszające do myślenia artystyczne dzieło. Wystudiowanym kadrom towarzyszy sugestywna muzyka Sanny Salmenkallio. W ścieżce dźwiękowej wykorzystano motywy chórów cerkiewnych. Reżyseria skupia się na szczególe. Patrzymy na przejmująco smutne twarze małych rosyjskich kadetów i ich rówieśników z Groznego - długie ujęcia pozwalają pracować wyobraźni i uruchamiają wrażliwość widza Film staje się niezwykle przejmujący. "Dusze tych dzieci wypełniają smutek i gorycz. To śmiercionośna mieszanka wybuchowa." - mówi reżyserka. Czy mali bohaterowie filmu spotykają się wkrótce - po przeciwnych stronach barykady?
Media przedstawiają świat wojny z perspektywy walczących na froncie żołnierzy, sprzecznych interesów państw czy grup wyznaniowych. Rzadziej - cywilnych uczestników tragicznych zdarzeń. Fińska reżyserka Pirjo Honkasalo spróbowała zobrazować jeden z największych konfliktów współczesnego świata z jeszcze innego punktu widzenia. Bohaterami "TRZECH POKOI MELANCHOLII" są kilkunastoletni mieszkańcy Petersburga, Groznego i Inguszetii. Wraz z nimi poznajemy realia wojny rosyjsko-czeczeńskiej, która nadal - mimo licznych zabiegów mediacyjnych - zbiera swoje krwawe żniwo. Kręcony kilka lat temu film jest wciąż boleśnie aktualny w świetle zamachów terrorystycznych, jakie wstrząsają ostatnio tamtą częścią świata.
Reżyserka nie kreśli jednak ram historycznych konfliktu, nie analizuje jego przyczyn, nie szuka winnych. Skupia się na ofiarach. Tytułowe trzy pokoje to trzy poetyckie podróże w głąb świata emocjonalnego małych Rosjan i ich muzułmańskich sąsiadów - Czeczeńców. Każda z części-pokoi ma własny klimat pozwalający widzowi przenieść się w intymną rzeczywistość bohaterów.
|
|
|
|
Cena: 9,99 PLN
|
|
|
|
|
|
|